Skip to main content
NL
Lotto Super League

Ambitieuze strategie voor het vrouwenvoetbal voorgesteld

Pro League, KBVB, Voetbal Vlaanderen en ACFF slaan de handen in elkaar voor Believe & Achieve.

Alle geledingen van het Belgisch voetbal verzamelden vandaag in het Proximus Basecamp voor de voorstelling van de nieuwe strategie voor het vrouwenvoetbal. De KBVB, de Pro League, Voetbal Vlaanderen en ACFF geloven immers dat het vrouwenvoetbal verder kan groeien. Ze koppelen hier ambitieuze doelstellingen aan, die ze samen willen verwezenlijken onder de noemer Believe and Achieve. De komende jaren (2024-2028) streven ze jaarlijks naar een stijging van tien procent vrouwelijke voetballers, een plaats in de Europese top vijftien voor de Lotto Super League, een top acht plaats in Europa en top twaalf in de wereld voor de Red Flames, en dubbel zoveel supporters voor het vrouwenvoetbal.

“De populariteit van het vrouwenvoetbal blijft toenemen. En ook onze ambitie blijft groeien. Wij willen dat voetbal als sport ook bij meisjes en vrouwen op de eerste plaats komt, zowel recreatief als competitief. Daarom is ons engagement dat om het even welk meisje dat interesse heeft in voetbal de kans krijgt om deze fantastische sport te ontdekken en op een veilige en leuke manier te beleven.”

– Piet Vandendriessche, Lorin Parys, Philippe Rosier & Daniel Boccar

Groeien aan de basis
Tussen 2024 en 2028 willen de KBVB, de Pro League, Voetbal Vlaanderen en ACFF het aantal voetballende meisjes en vrouwen jaarlijks met tien procent doen groeien. Daarvoor worden meisjes vanaf de derde kleuterklas via schoolprogramma’s warm gemaakt voor voetbal. Elke provincie krijgt ook een clubondersteuner die voetbalclubs begeleidt om actiever aan vrouwenvoetbal te werken. Verder stelt elke club een ambassadeur aan die ervoor zorgt dat meisjes alle kansen krijgen. Voetbal Vlaanderen en ACFF zorgen voor een uitgebreid aanbod, zodat voetballende meisjes de keuze krijgen om in een meisjes- of in een gemengde competitie te spelen.

Groeien aan de top
Ook met de nationale ploegen heeft de KBVB duidelijke ambities. De Belgian Red Flames moeten doorstoten tot de eindfase van elk groot toernooi, op Europees niveau tot de top acht behoren en in de FIFA-ranking stijgen naar de twaalfde plaats. Om dat te bereiken, biedt de KBVB hen de beste omkadering. 

Voor de Flames van de toekomst wordt een high potential programma uitgewerkt waarin ze individueel worden opgevolgd. Zo krijgen ze de trainingsuren, verzorging en begeleiding die nodig zijn om aan de internationale standaarden te voldoen. Elk nationaal dames- of meisjesteam krijgt ook minstens één voltijdse coach, die dankzij een intern opleidings- en mentorprogramma zal groeien in zijn of haar rol.

Sinds dit seizoen wordt de topcompetitie van het nationale vrouwenvoetbal georganiseerd door de Pro League. De ambitie is om met de Lotto Super League in te breken in de top vijftien van Europa. De Pro League timmerde samen met clubs en partners aan een meerjarenplan.

De eerste pijler is een uitdagend competitieformat voor maximaal tien sterke clubs. De tweede pijler is een stevige omkadering voor minimum elf speelsters onder contract, de aanstelling van een CEO, sportief directeur, uitgebreide sportieve staf, de uitwerking van een verplicht vijfjarig businessplan en scherpe financiële voorwaarden gekoppeld aan een eigen opleidingstraject. Die Pro League elite jeugdopleiding zorgt voor doorstroming van talentvolle meisjes uit de breedtesport naar de Lotto Super League te garanderen.

Groei fanbasis
Niet alleen het aantal speelsters, het aantal clubs en de prestaties van de Belgian Red Flames zitten in de lift. Ook de fanbasis en de aandacht van de media en de commerciële partners groeien jaar na jaar. De KBVB en de Pro League zijn vastberaden om die trend verder te zetten. Ze mikken op een verdubbeling van het aantal fans bij thuiswedstrijden van de Red Flames en in de Lotto Super League, o.a. door de fanbeleving naar een hoger niveau te tillen. Een wedstrijd vrouwenvoetbal is een onvergetelijke beleving. 

Lees hier de strategie voor meisjes- en vrouwenvoetbal 2024-2028: Believe & Achieve.

The World At Our Feet
De lancering van de nieuwe strategie breit een vervolg aan de vorige strategie: The World At Our Feet. Die werd door de KBVB, Voetbal Vlaanderen en ACFF gelanceerd in 2019. Het succes van die strategie blijkt uit de cijfers. De federaties noteren sinds 2019 een stijging van 38 procent in het aantal aangesloten meisjes en vrouwen bij voetbalclubs, tot intussen meer dan 53.000. Er zijn ook 23 procent meer clubs die meisjes- en/of damesvoetbal aanbieden. Er staan ook 31 procent meer vrouwelijke coaches op de Belgische velden. En gemiddeld 40 procent meer supporters vonden de weg naar de tribunes bij de thuiswedstrijden van de Red Flames.