21 maart is Internationale dag tegen Racisme en Discriminatie

Op deze Internationale dag tegen Racisme en Discriminatie wil de Pro League haar meldpunt inzake racisme en discriminatie onder de aandacht plaatsen. Spreekkoren die fans in hun identiteit raken terwijl ze hun passie beleven, hebben geen plaats in onze sport.

Bring passion back, keep Racism out

Sinds covid-19 wereldwijd om zich heen greep, werden voetbalwedstrijden zo goed als altijd in lege stadions afgewerkt. De voorbije maanden waren er zonder gejuich, gezangen en passie in onze stadions. Maar ook… zonder discriminerende uitlatingen.

Elke supporter, liefhebber en speler hunkert naar de terugkeer van supporters in de stadions. De terugkeer van de passie voor de sport. Laat ons, wanneer de vreugde en passie terugkeert, discriminatie voor altijd buiten de poorten houden. 

Meldpunt racisme en discriminatie

Op deze Internationale dag tegen Racisme en Discriminatie wil de Pro League haar meldpunt inzake racisme en discriminatie onder de aandacht plaatsen. Spreekkoren die fans in hun identiteit raken terwijl ze hun passie beleven, hebben geen plaats in onze sport.

Wie slachtoffer of getuige is van een incident in of rond het stadion kan dit voortaan melden via een meldknop op de Pro League-website.

De rapportering via het meldpunt gebeurt via een procedure die uitgewerkt is in overleg met Unia en de overheid en garandeert een juridisch en procedureel correcte opvolging van meldingen, met bijzondere aandacht voor slachtoffers en begeleiding van alle betrokken partijen.

Samen met Unia en experten uit binnen- en buitenland wordt ook een beleid uitgewerkt rond hatespeech en hatecrime op social media om ook hier adequaat te kunnen optreden met de bevoegde partijen.

Elke supporter, liefhebber en speler hunkert naar de terugkeer van supporters in de stadions. Laat ons, wanneer de vreugde en passie terugkeert, discriminatie voor altijd buiten de poorten houden.Stijn Van Bever, Head of Communication bij de Pro League

“We werken sinds 2018 aan een stevig antiracisme -en antidiscriminatiebeleid, dat we elk jaar samen met partnerorganisaties en de overheid versterken. Dit jaar is het meldpunt helemaal uitgewerkt en online gezet. Elke supporter, liefhebber en speler hunkert naar de terugkeer van supporters in de stadions. Laat ons, wanneer de vreugde en passie terugkeert, discriminatie voor altijd buiten de poorten houden. ”, aldus Stijn Van Bever, Head of Communication bij de Pro League.

De campagnevideo werd bedacht door BBDO Belgium en wordt ondersteund door Jupiler, partner van de Pro League en titelsponsor van de Jupiler Pro League.

  • Konami
  • Bwin
  • Eleven Sports
  • Panini
  • OSM
  • Toro