In The Pocket ondersteunt Pro League met uitrol fanbeleving van de toekomst

Op 10 augustus lanceerde de Pro League een nieuw digitaal ecosysteem. Het nieuwe online platform, dat zowel de sites van de Jupiler Pro League, de 1B Pro League als die van de Pro League host, wil fans een nieuwe beleving bieden van de Belgische professionele voetbalwereld en de clubs ondersteunen in hun digitale uitbouw.

Fans kunnen voortaan van elke ploeg en iedere wedstrijd uit de Jupiler Pro League en de 1B Pro League een gedetailleerd overzicht aan data vinden, zowel collectief als individueel. Ook het videoaanbod wordt grondig versterkt, op alle digitale kanalen.

‘De nieuwe sites zijn een sleutelfactor in de opzet van een nieuwe, intense fanbeleving. Met een centrale rol voor data en video.’, zegt Stijn Van Bever, woordvoerder van de Pro League. Terwijl de ene fan vooral samenvattingen en clips met doelpunten wil zien, zullen andere liefhebbers en professionals zich helemaal kunnen verliezen in gedetailleerde data. ‘Door de toegang tot deze data mogelijk te maken realiseert de Pro League bovendien één van haar objectieven van haar Pro League Forward missie: inzetten op innovatieve technologieën om het Belgische voetbal dichter bij de fans te brengen’.

De nieuwe sites zijn een sleutelfactor in de opzet van een nieuwe, intense fanbeleving.Stijn Van Bever, woordvoerder Pro League

‘Data zetten een nieuwe standaard, een nieuwe werkwijze. Achter de schermen focussen heel wat ploegen zich op data-analyse om hun spelers naar een hoger niveau te brengen, tegenstanders te analyseren of talenten te scouten. In de toekomst zal die data-analyse alleen maar belangrijker worden’, zegt Jeroen Lemaire, CEO van digital product studio In The Pocket die het platform mee ontwikkelde. Dankzij de samenwerking met data-provider STATS Perform beschikken niet alleen alle Belgische profclubs over dezelfde data, deze worden nu voor het eerst ook beschikbaar voor de fans. ‘Dat gaat een pak verder dan het aantal goals of rode kaarten’, zegt Lemaire. ‘Het aantal succesvolle tackles of luchtduels van een speler en het percentage succesvolle lange passes van een team zijn exclusieve statistieken die beschikbaar zijn op de competitiewebsites van de Pro League.’

Het is niet de enige innovatieve toevoeging in het nieuwe online platform van de Pro League. In samenwerking met de internationale speler WSC Sports ontwikkelde In The Pocket ook een unieke video player. ‘WSC Sports heeft een clipping tool die met behulp van machine learning automatisch video’s kan genereren. In eerste instantie zal die op het platform van de Pro League gebruikt worden om wekelijkse video-content samen te stellen. Dat is ongetwijfeld nog maar het begin, want met toonaangevende samenwerkingen met o.a. de NBA toont WSC Sports waar de toekomst ligt. ‘Automatisch video’s genereren met de goals of beste acties van een specifieke speler,’ zegt Jeroen Lemaire van In The Pocket.

Op het nieuwe platform staan al meteen heel wat statistieken van de wedstrijden die de afgelopen speeldagen al plaatsvonden. Die zijn hier te vinden.

Gerelateerde artikels

Innovatie

  • EA Sports
  • Konami
  • Bwin
  • Eleven Sports
  • Jupiler
  • Panini
  • OSM
  • Toro