Meer dan 1 miljoen kijkers keken afgelopen weekend naar de Jupiler Pro League

Match Day 20 in de Jupiler Pro League liet een nieuw kijkcijferrecord optekenen. Niet minder dan 996.000 unieke kijkers stemden dit weekend af op de lineaire Eleven Pro League kanalen. Met de kijkers die via de Eleven website of de Eleven app keken, zitten we een heel eind boven het miljoen aantal unieke kijkers. Met dank onder meer aan de topper tussen Club Brugge en RSC Anderlecht dat door 467.482 mensen werd gevolgd, een nieuw seizoensrecord.

Bijna één miljoen unieke kijkers volgden het voorbije weekend Speeldag 20 in de Jupiler Pro League op de lineaire TV-kanalen van Eleven Pro League. Dat is een verpulvering van het vorige record met 137.000 dat op Speeldag 18 (859.000 kijkers) kon worden genoteerd. In het Noorden keken 652.000 unieke kijkers naar de Jupiler Pro League, in het Zuiden 344.091.

De topaffiche Club Brugge - RSC Anderlecht (zondag 13.30 uur) is zeker niet vreemd aan dit nieuwe kijkcijferrecord. Niet minder dan 467.482 kijkers waren getuige van de aantrekkelijke maar ook bewogen topper tussen beide aartsrivalen. In het Noorden haalde deze wedstrijd zelfs 20,72% marktaandeel. In het Zuiden was dat 8,13%.

Maar ook KRC Genk – Royal Antwerp FC (zondag 18.30 uur) scoorde goed met 355.159 kijkers. Opvallende derde in de ranking van meest bekeken wedstrijden tijdens het afgelopen weekend, was Royale Union Saint-Gilloise - Cercle Brugge. 319.645 kijkers volgden deze spectaculaire wedstrijd waarin de verrassende competitieleider eerst 0-2 achterkwam maar de scheve situatie in extremis alsnog rechtzette.

De top 5 van de meest bekeken wedstrijden dit seizoen zijn:

  1. Club Brugge vs RSC Anderlecht = 467.482 (19/12/21) 
  2. RSC Anderlecht vs R. Union Saint-Gilloise = 441.315 (25/7/21)
  3. Royal Antwerp FC vs RSC Anderlecht = 432.783 (7/11/21)
  4. KV Oostende vs RSC Anderlecht = 429.463 (26/9/21)
  5. RSC Anderlecht vs Club Brugge = 425.051(3/10/21)
Deze cijfers tonen echter aan dat ons voetbal meer dan ooit leeft en een leverancier is van ontspanning en emotie voor heel veel mensen, in maatschappelijk moeilijke tijden. Pierre François, CEO Pro League

De opwaartse lijn in de kijkcijfers zet zich dus door. In vergelijking tot vorig seizoen, een jaar waarin er lang zonder publiek werd gevoetbald, zitten we dit seizoen met een stijging van 15,8% op het gemiddeld aantal kijkers per weekend: gemiddeld 671.000 kijkers per weekend tijdens het reguliere seizoen in 20-21, 777.000 kijkers gemiddeld dit seizoen na 20 speeldagen. 
*Bron: CIM TV / Arianna / Live + VOSDAL, RCH 04+

Guillaume Collard, Managing Director Eleven Sports België en Luxemburg en Chief Rights Acquisition and Distribution Officer bij Eleven Sports Group: “In een periode waarin het Belgische voetbal onder zware druk staat, is dit nieuwe kijkcijferrecord voor de Eleven Pro League kanalen, een heuse opsteker voor alle partijen die bij het Belgische voetbal betrokken zijn. De gemiddelde kijkcijfers geven aan dat lege stadions een negatieve invloed hebben op het kijkgedrag. Vanaf dit weekend wordt er opnieuw achter gesloten deuren gespeeld en kunnen de fans terecht op de Eleven Pro League kanalen om hun favoriete club te volgen. Maar ook als rechtenhouder hopen wij dat – wanneer de COVID-situatie het toelaat -, de fans weer zo snel mogelijk naar het stadion kunnen en er voor een sportieve en gezonde ambiance in tribunes kunnen zorgen.”

Pierre François, CEO Pro League: “Het zijn bewogen dagen voor liefhebbers van het voetbal. Deze cijfers tonen echter aan dat ons voetbal meer dan ooit leeft en een leverancier is van ontspanning en emotie voor heel veel mensen, in maatschappelijk moeilijke tijden. Wat ons vooral plezier doet, is de structurele stijging van de kijkcijfers dit seizoen. Terwijl de stadions nog open waren, vinden steeds meer liefhebbers de weg naar de Eleven Pro League kanalen. Dit toont aan dat we samen met Eleven een sterk en aantrekkelijk merk in handen hebben, dat we nog verder zullen blijven uitbouwen.”

Gerelateerde artikels

  • EA Sports
  • Konami
  • Bwin
  • Eleven Sports
  • Jupiler
  • Panini
  • OSM
  • Toro
  • Score! Hero 2