Profclubs ondersteunen nationale postercampagne tegen racisme en discriminatie

Samen met de KBVB, Voetbal Vlaanderen en ACFF lanceert de Pro League een nationale postercampagne tegen racisme en discriminatie in en rond het stadion. Spreekkoren die fans in hun identiteit raken terwijl ze hun passie beleven, hebben geen plaats in onze sport.

Nu de fans terug naar hun plaats mogen in het stadion, zet de Pro League samen met de KBVB, Voetbal Vlaanderen en ACFF in op het belang van het melden van racisme of discriminatie. Kwetsende en haatdragende uitlatingen of spreekkoren hebben geen plaats in of rond het stadion en in de samenleving. Elke voetbalfan moet zijn of haar passie kunnen beleven en genieten van de wedstrijd van zijn of haar favoriete ploeg zonder slachtoffer te worden van dergelijke kwetsende spreekkoren of uitlatingen.

Postercampagne

Per profclub werden twee spelers op een poster met hun persoonlijke boodschap afgebeeld. Zo dragen ook de profclubs mee uit dat voetbal er voor iedereen is en dat racisme geen plaats in het stadion en in de samenleving heeft. Ook het Pro League meldpunt voor racisme en discriminatie staat afgebeeld op de posters.

“Elke supporter, liefhebber en speler is blij met de terugkeer van supporters in de stadions. Laat ons, nu de vreugde en passie terugkeert, discriminatie voor altijd buiten de poorten houden”, aldus Jan Cas, Football & Community manager bij de Pro League.

Wie slachtoffer of getuige is van een incident in of rond het stadion kan dit voortaan melden via een meldknop op de Pro League-website. De rapportering via het meldpunt gebeurt via een procedure die uitgewerkt is in overleg met Unia en de overheid en garandeert een juridisch en procedureel correcte opvolging van meldingen, met bijzondere aandacht voor slachtoffers en begeleiding van alle betrokkenen.

Niet alleen bij de Jupiler Pro League -en 1B Pro League clubs, maar ook bij nationale en provinciale ploegen zullen dergelijke posters te zien zijn in het stadion, het oefencomplex, de kantine, of langs de zijlijn.

“De Pro League werkt sinds 2018 aan een stevig antiracisme -en antidiscriminatiebeleid, dat elk jaar samen met partnerorganisaties en de overheid wordt versterkt. Dit jaar is het meldpunt helemaal uitgewerkt en online gezet en tegelijkertijd wordt ingezet op alternatieve trajecten in de strijd tegen racisme en discriminatie”, aldus Jan Cas, Football & Community manager bij de Pro League.

Momenteel werkt de Pro League met een partnerorganisatie aan nieuwe sensibiliseringstrajecten voor clubmedewerkers en (reactieve) alternatieve trajecten voor daders van racistische of discriminerende spreekkoren of uitlatingen in het stadion.

  • EA Sports
  • Konami
  • Bwin
  • Eleven Sports
  • Jupiler
  • Panini
  • OSM
  • Toro
  • Score! Hero 2