Speeldag 2 van Play-offs vestigt nieuw kijkcijferrecord

De Jupiler Pro League blijft ‘hot’. Op MD2 van de Play-offs werd een nieuw kijkcijferrecord (marktaandeel) gebroken: de wedstrijd R. Antwerp FC - R. Union SG van afgelopen zondag (13.30 uur) haalde met 288.523 kijkers een marktaandeel van 23,65% in het noorden en 10,6% in het zuiden van het land. Qua marktaandeel is dit een nieuw seizoensrecord in beide landsdelen.

De spankracht in de Play-offs houdt ook de televisiekijkende voetballiefhebber in de ban. Op MD2 van de Play-offs keken niet minder dan 722.000 unieke kijkers naar de 4 wedstrijden in Champions’ en Europe Play-offs en naar de barragewedstrijd Seraing - RWDM.

Uitschieter in de kijkcijfers blijft MD20 (17-19 december 2021) van de reguliere competitie, toen 996.000 unieke kijkers voor de buis zaten om de negen wedstrijden in de Jupiler Pro League (met onder meer Club Brugge - RSC Anderlecht) en de vier wedstrijden in de 1B te volgen.

De meest bekeken wedstrijd op MD2 van de Play-offs was RSC Anderlecht - Club Brugge met 432.570 unieke kijkers. De topper haalde daarmee 12,45 procent marktaandeel in Nederlandstalig België en 7,24 procent in Franstalig België.

Qua marktaandeel was het echter R. Antwerp FC - R. Union SG dat een nieuw seizoensrecord brak, zowel in het noorden als het zuiden, met respectievelijk 23,65 procent en 10,6 procent marktaandeel.

Hieronder de kijkcijfers van de verschillende wedstrijden van MD2*:

  • RSC Anderlecht - Club Brugge: 432.570
  • R. Antwerp FC - R. Union SG : 288.523
  • KRC Genk - KV Mechelen: 220.992
  • Seraing - RWDM: 211.095
  • Sporting Charleroi - KAA Gent: 190.276

* Bron: CIM TV / Arianna / Live + VOSDAL, RCH 04+

De titelstrijd in de Jupiler Pro League is gespreksonderwerp nummer 1, aan de koffieautomaat op het werk, in de treincoupé en aan de familietafel.Lorin Parys, CEO Pro League

Guillaume Collard, Managing Director Eleven Sports België en Luxemburg en Chief Rights Acquisition and Distribution Officer bij Eleven Sports Group: “In de Jupiler Pro League is het ‘money time’ en daar willen zowel de clubfans als de neutrale voetballiefhebber geen seconde van missen. De stijging van de kijkcijfers zet zich in vergelijking tot vorig seizoen duidelijk door. Dat volle voetbalstadions een manifeste, positieve invloed hebben op de kijkervaring, speelt hierbij zeker mee. Samen met de Pro League willen we het product Belgisch voetbal steeds dynamischer en innovatiever in de markt zetten, zowel op TV als digitaal, op social media en in apps en websites. Dat deze aanpak steeds meer voetballiefhebbers weet te charmeren, is voor ons een stimulans om de ingeslagen weg verder te zetten.”

Lorin Parys, CEO Pro League: “Een kwart van de tv-kijkers zondagnamiddag stemde af op Antwerp - R. Union SG en ook RSC Anderlecht - Club Brugge werd zeer druk bekeken. Bijna 800.000 fans volgden dit weekend de Play-offs van de Jupiler Pro League voor hun scherm. Deze kijkcijfers tonen aan dat onze competitie meer dan ooit leeft. De titelstrijd in de Jupiler Pro League is gespreksonderwerp nummer 1, aan de koffieautomaat op het werk, in de treincoupé en aan de familietafel. En zo zien we het graag. Samen met Eleven Sports zorgen we dat ons voetbal mensen samenbrengt, in het stadion of samen voor de buis.” 

© VKA

Gerelateerde artikels

  • EA Sports
  • Konami
  • Bwin
  • Jupiler
  • Motorola
  • MG