Vlot het stadion bereiken op wedstrijddagen is meer en meer een uitdaging. Steeds meer clubs zetten daarom in op fietsgebruik, pendelbussen & randparkings. Deze initiatieven moeten voor een mobiliteitsshift zorgen bij de fans van de Pro League-clubs.

Royal Antwerp FC is de volgende club die inzet op een betere bereikbaarheid van haar stadion. De club werkt daarvoor samen met De Lijn. Elke supporter kan tijdens thuiswedstrijden in de club-app een gratis vervoerticket voor de tram krijgen. Een primeur voor het Belgische voetbal.

Ook andere clubs zetten al mee de mobiliteitsshift in gang. KAA Gent had bij de verhuis naar de Ghelamco Arena vooral oog voor het fietsverkeer. Vanuit het stadscentrum en de omliggende gemeenten zijn veilige fietsverbindingen naar het stadion gerealiseerd. In de omgeving van de Ghelamco Arena zijn maar liefst 3500 gratis en bewaakte fietsstaanplaatsen. De club ontwikkelde zelfs een digitale applicatie waarmee fietsers hun ideale route kunnen berekenen.

Ook KV Mechelen, met het vernieuwde AFAS-stadion binnen een dichtbevolkte woonwijk, zet meer en meer in op alternatieven voor het autoverkeer. De fietsenstallingen hebben intussen een capaciteit van 3000 plaatsen. Via zijn website biedt de club ook informatie aan over de mogelijkheden om het stadion te bereiken met het openbaar vervoer, het gebruik van deelfietsen en de pendelparkings.

RSC Anderlecht-fans kunnen tijdens wedstrijddagen dan weer gebruik maken van verschillende randparkings bij de Brusselse ring en vervolgens via pendelbussen of metro het laatste deel van hun traject afwerken.

De Pro League volgt dergelijke initiatieven verder op en bekijkt samen met de clubs en de overheden mogelijke stappen en initiatieven om nog meer in te zetten op een duurzame mobiliteitsshift op wedstrijddagen.

Zo voorziet het nieuwe stadion van Sporting Charleroi alvast de aansluiting met een nieuwe metrolijn en staat er ook een toegangsbrug voor fietsers en voetgangers over de Samber gepland.