Brand identity

Pro League staat met nieuwe identiteit “Dichter bij voetbal”

Na meer dan tien jaar was de visuele identiteit van de Pro League aan vernieuwing toe. Samen met branding agency Mirror Mirror werd vertrokken van een wit blad en geconcentreerd op onze basiswaarden. Het resultaat stelden we in 2020 voor met een beeldmerk dat focust op de kernactiviteit van de Pro League: één bal, twee teams. Niet veel later volgde ook een moderne hymne, onder meer geproduceerd door Soulwax.

Onze visuele identiteit keert terug in de verschillende competitiebrandings en vormt de link tussen het institutionele merk Pro League en haar competities. Brand agency Mirror Mirror is trots op het resultaat. “Ons doel was de eigenheid en identiteit van de Pro League te vertalen naar een overkoepelende visuele identiteit. Eén die een perfecte vertaling is van waar de organisatie voor staat: passie, emotie, verbinding en lokaliteit. We creëerden een hedendaags, sterk beeldmerk dat zich ontplooit tot een dynamisch, visueel systeem.”

Onze nieuwe baseline ademt alles uit waar de Pro League voor wil staan. Het gaat om passie en liefde voor onze ploegen, voor de sfeer en vriendschap in de tribunes en de intensiteit op het veld.Stijn Van Bever, Head of communications Pro League

De visuele identiteit wordt vervolledigd door een nieuwe slogan: Dichter bij voetbal. “Deze baseline ademt volledig uit waar we als Pro League voor willen staan”, zegt woordvoerder Stijn Van Bever. “De passie en de liefde voor onze ploegen, de sfeer op de tribunes, de intensiteit op het veld, de camaraderie in de tribunes, de zetel of op café. We brengen de fans dichter bij de clubs en de clubs dichter bij de fans, ook via de samenwerking met onze mediapartner Eleven Sports. De Pro League moet een sterk merk worden, synoniem voor voetbal en passie.”

Hier staat ingevoegde content uit een social media netwerk dat cookies wil schrijven of uitlezen. U heeft hiervoor geen toestemming gegeven.

Social cookies toelaten

Naast de visuele identiteit onderging ook de sound identity van de Pro League een metamorfose. Samen met Eleven Sports, sound agency Sonhouse en de elektronische muziekgroep Soulwax maakten we een gedurfde en bewuste keuze, weg van de traditionele orchestrale sporthymnes, voor een herkenbare en hedendaagse sound.
 
De sound identity werd door Soulwax en Sonhouse opgebouwd rond bewerkte voetbalgeluiden en supportersgezangen, die het anthem en de sound clips een verbindend en dynamisch geluid geven. Een primeur ook voor onze voetbalfans, die een unieke bijdrage leverden aan de hymne. Het eerste werk van Soulwax feat. The Fans vult onze baseline “Dichter bij voetbal” zo perfect aan.

We zijn aan de slag gegaan met de gezangen van elke supportersgroep in de Pro League. Dat leverde leuke samples op die we vervolgens in één melodie hebben gegoten.Stephen & David Dewaele, Soulwax

Met Soulwax hebben David en Stephen Dewaele  steeds nieuwe horizonten opgezocht. De voorbije jaren producete de band uiteenlopende projecten, gaande van het wereldsucces ’Nite Versions’, hun remixes voor The Rolling Stones en Tame Impala tot ‘From DEEWEE’, ‘EMS Synthi 100’, en de voor een Grammy genomineerd herwerking van ‘Work It’.

“Het was voor ons een grote uitdaging om een anthem te creëren dat de unieke Belgische identiteit in zich draagt en zowel in een stadion als op het scherm goed klinkt. We zijn aan de slag gegaan met de gezangen van elke supportersgroep in de Pro League en hebben deze vervolgens in één melodie gegoten”, leggen Stephen en David Dewaele uit.

Hier staat ingevoegde content uit een social media netwerk dat cookies wil schrijven of uitlezen. U heeft hiervoor geen toestemming gegeven.

Social cookies toelaten

De Pro League herkent zichzelf volledig in de originele creatie van Soulwax. “Het resultaat toont helemaal waar we voor willen staan: vernieuwend, weg van traditionele paden, maar breed toegankelijk en verbindend”, aldus Leander Monbaliu, Chief Business Officer van de Pro League.

Bekroonde identiteit  

De rebranding van de Pro League viel zowel nationaal als internationaal in de prijzen.

Mirror Mirror & de Pro League werden op de Creative Belgium Awards beloond met een derde plaats in de categorie design.

De nieuwe hymne graaide ook een bronzen plak weg op de Creative Belgium Awards. Het Londense Music + Sound Awards (MASA) nomineerde de unieke sound voor ‘best original composition branding’ en ‘best sound design in branding’. 

  • EA Sports
  • Konami
  • Bwin
  • Eleven Sports
  • Jupiler
  • Panini
  • OSM
  • Toro
  • Score! Hero 2