Fans vinden Assubel-shirt van Club Brugge meest iconische

Het bekende Assubel-shirt van Club Brugge uit voetbalseizoen 1988-89 is door de Belgische voetbalfans uitgeroepen tot meest iconische shirt van de afgelopen 50 jaar. Het resultaat van de ‘Pro League Ultimate Shirt’-competitie, uitgerold door Eleven Sports en de Pro League, werd op maandagavond officieel bekendgemaakt tijdens de Pro League Awards.

Eleven Sports en de Pro League gingen de afgelopen maanden samen met de fans op zoek naar het meest geliefde voetbalshirt uit de Belgische voetbalgeschiedenis. Daarvoor werden alle 1.750 thuis- en uitshirts van elke club sinds het seizoen 1973-74 verzameld en gedigitaliseerd. De clubs namen het in een online wedstrijd tegen elkaar op en de fans kozen hun absolute favoriet.

In de achtste finales won het ‘Pro League Ultimate Shirt’ van Club Brugge vlot van KV Oostende. De kwartfinale was echter geen ‘walk in the park’, want het Brugse truitje verloor bijna van het kampioenenshirt van Lierse SK uit 1997. In de halve finale haalde Club Brugge het vlot van het legendarische tenue van KV Mechelen uit de jaren 80. In de finale nam het truitje van Club Brugge het op tegen het uitshirt van KVC Westerlo uit seizoen 1999-2000. In een razend spannend slot moesten de Kemphanen uiteindelijk nipt de duimen leggen voor het ‘Assubel-shirt’.

Dat voetbalshirts onlosmakelijk verbonden zijn met nostalgische herinneringen uit gloriedagen is overduidelijk. Er werden namelijk meer dan 75.000 stemmen uitgebracht over het verloop van de wedstrijd. “Die cijfers bewijzen dat het Belgisch voetbal heel hard leeft bij de bevolking en nog steeds de belangrijkste bijzaak is”, zegt Lorin Parys, CEO van de Pro League. “Samen met Eleven Sports proberen we ervoor te zorgen dat voetbal hét gespreksonderwerp blijft. Daar zijn we met deze campagne goed in geslaagd.”

Gerelateerde artikels

  • EA Sports
  • Konami
  • Bwin
  • Eleven Sports
  • Jupiler
  • Panini