Football for All: voor inclusie, tegen homofobie

Op 4, 5 en 6 maart gaat het Belgisch profvoetbal getooid in regenboogkleuren. Met de campagne ‘Football for All’ maken de Pro League en haar clubs opnieuw een statement vóór inclusie en tégen homofobie, zoals ze dat doen tegen racisme en andere vormen van discriminatie. Ons voetbal is er voor iedereen, op en naast het veld. Die basisidee zetten we om in concreet beleid.

De Pro League wil haar rol opnemen als trekker van topsport en als belangrijk maatschappelijk actor. Daarom dragen de kapiteinsbanden en cornervlaggen in de Jupiler Pro League en 1B Pro League de kleuren van de inclusieve regenboogvlag. De symboliek van de regenboog op een voetbalveld is en blijft een krachtig signaal, maar de Pro League wil meer doen. 

Vorig jaar outte de Australische profvoetballer Josh Cavallo zich. De Pro League nam naar aanleiding daarvan een diversiteitsconsulent onder de arm om een begeleidingsproces op te zetten. Samen met deze diversiteitsconsulent wordt een actieplan opgesteld om bestaande drempels voor personen in de LGBTQI+-gemeenschap te detecteren en weg te werken. Het actieplan zal ook worden gedeeld met andere sportfederaties om hen hierin te ondersteunen.

De Pro League en haar clubs tonen hun engagement voor diversiteit, inclusie en respect. Wij staan op één lijn tegen homofobie, racisme en alle andere vormen van discriminatie en ongelijkheid. De doelstelling is duidelijk: iedereen moet zichzelf kunnen zijn. In ons stadion en daarbuiten.Jan Cas, Football & Community Manager

Daarnaast werkt de Pro League ook met expertenorganisaties om workshops voor jonge voetballers en jeugdcoaches op touw te zetten. De nieuwe generatie denkt duidelijk na over gender, seksualiteit en identiteit. De input en expertise van ervaringsdeskundigen zal ons helpen om een inclusieve sportomgeving tot stand te brengen. We blijven er immers rotsvast overtuigd dat voetbal er voor iedereen moet en kan zijn. 

Eleven United: Waasland-Beveren

In haar sociaal beleid wil de Pro League ook best practices en inspirerende initiatieven van haar clubs onder de aandacht brengen. Zo is er bijvoorbeeld de samenwerking tussen Çavaria en Waasland-Beveren, die samen een inclusiescan zullen uitvoeren bij de supporters van Waasland-Beveren. Meten is namelijk weten. Wie de gendergeleerdheid van zijn publiek kent, kan beter bouwen aan een inclusief voetbalklimaat dat gedragen wordt door de hele club.  

Eleven Sports maakte een reportage over de inclusiescan van Waasland-Beveren en ondersteunt ook de bredere campagne. Onze mediapartner stelt haar kanalen open en deelt de inclusieve boodschap die ‘Football for All’ uitdraagt. “Diversiteit en inclusie zijn waarden die Eleven als bedrijf volledig deelt”, aldus Jan Mosselmans, Head of Content en Productie bij Eleven Sports. “Zij maken deel uit van ons waardencharter. Daarom onderschrijven wij ten volle de Football for All-campagne van de Pro League. Er zijn rond diversiteit altijd stappen te zetten: structureel, in de communicatie en op de werkvloer. Als sportmedium en partner van de Pro League zetten we hier graag mee onze schouders onder.”  

 De video over de inclusiescan bij Waasland-Beveren: 

ComeTogether  

De ‘Football for All’-campagne sluit zich aan bij de Come Together-maand van de KBVB, met verschillende acties rond diversiteit en inclusie. De Pro steunt het actieplan van de KBVB en ACFF en Voetbal Vlaanderen. We delen de waarden, engagementen en objectieven, plegen nauw overleg en zijn ervan overtuigd dat we elkaar versterken. De Pro League werkt sinds 2018 aan de uitbouw van het beleidsplan antidiscriminatie en racisme voor professioneel voetbal. Dat bouwen we samen met de clubs, partners als Eleven Sports en de overheid verder uit. 

#FootballforAll #ComeTogether 

  • EA Sports
  • Konami
  • Bwin
  • Eleven Sports
  • Jupiler
  • Panini
  • OSM
  • Toro
  • Score! Hero 2
  • Motorola
  • MG