Nieuw kijkcijferrecord in de Jupiler Pro League

RSC Anderlecht van afgelopen zondag was goed voor een nieuw kijkcijferrecord in de Jupiler Pro League. Maar liefst 562.168 kijkers schakelden in op één van de kanalen van Eleven Pro League tijdens de tweede wedstrijd van de Champions’ play-offs.

De start van de play-offs betekent niet alleen de laatste rechte lijn richting titel en Europese tickets voor de clubs. Rechtenhouder Eleven Sports schakelt tijdens de play-offs nog een versnelling hoger met nieuwe data en statistieken en innovatieve technieken in de uitzendingen. Zo wordt de beleving voor de fans nog intenser.

Tijdens Club Brugge – RSC Anderlecht zorgde Eleven Sports voor extra analyses vanuit de digitale ‘data room’, een primeur. Met de inzet van ‘augmented reality’ slaagt Eleven Sports er in om de meest relevante data over spelers en teams nog beter in de huiskamer te brengen.

Guillaume Collard, Managing Director ELEVEN België en Luxemburg en Chief Rights Acquisitions Officer Eleven Sports Group :  “Nu de fans nog niet naar het stadion kunnen, is het belangrijk de kijkerervaring van de voetballiefhebbers te verrijken, zowel op TV als digitaal. Het gebruik van augmented reality om data en statistieken nog aantrekkelijker in beeld te brengen in het stadion, is uniek in België. En de innovatie slaat duidelijk aan bij de fans. Samen met de Pro League blijven we op zoek gaan om het product Belgisch voetbal op een innovatieve manier in de markt te zetten.”

Om de beleving voor de fan te optimaliseren, wordt niet alleen de nieuwste technologie gebruikt, de Pro League, Eleven Sports en data-partner Stats Perform zorgen er ook voor dat in deze beslissende fase van de Jupiler Pro League, bijkomende data en statistieken beschikbaar zijn. Deze extra data die  zowel via de live-uitzending en de social media van de Pro League als Eleven Sports ter beschikking worden gesteld, zijn een verrijking voor zowel de fans als de clubs.

Leander Monbaliu, Chief Business Officer: “Geavanceerde sportieve data zijn niet alleen cruciaal geworden voor de sportieve cel van onze clubs. Ze zijn ook een uitstekend middel om fans dichter bij de actie te brengen, geobjectiveerde analyses te maken én de discussie met en onder fans aan te wakkeren.

De Augmented Reality moet de data eenvoudig en interactief voorstellen. Dat Eleven hier samen met de Pro League wil op inzetten zal de fanbeleving nog verder bevorderen. Dit weekend was nog maar een voorproefje voor de rest van de Play-offs en de komende seizoenen.”

Tijdens de wedstrijden van de Champions’ en Europe play-offs werd zo voor het eerst gebruik gemaakt van de Expected Goals-statistiek.

Deze geavanceerde statistiek duidt aan wat de verwachte kans is dat een doelkans een doelpunt oplevert op basis van verschillende variabelen, zoals de afstand tot het doel of de hoek van waar er op doel geschoten of gekopt wordt.

Deze statistiek brengt de kwaliteit van de gecreëerde kansen van elk team in kaart en levert zo de statistisch verwachte uitslag van de wedstrijd.

Daarnaast werd ook de tracking voor het eerst live in beeld gebracht. Hoe positioneert een team zich op het veld? Hoeveel kilometer legt elke speler af? Wie trekt de meeste sprints aan hoge intensiteit? Deze data worden door Eleven Sports en de Pro League gebruikt om de informatie voor de fans verder te verbeteren, maar ook door de technische staffs van de clubs in real time ingezet bij de wedstrijdanalyse.

Deze vernieuwingen gingen niet onopgemerkt voorbij. Maar liefst 562.168 voetballiefhebbers schakelden afgelopen zondag in voor de wedstrijd tussen Club Brugge & RSC Anderlecht. Een absoluut kijkcijferrecord. Het vorige record stond op naam van de wedstrijd tussen KRC Genk en RSC Anderlecht op 7 februari. Toen zagen zo’n 450.000 kijkers de Brusselse zege in Limburg.

Pierre François, CEO Pro League : “Dit kijkcijferrecord maakt ons bijzonder tevreden. Het is duidelijk dat dit seizoen, met zijn wedstrijden achter gesloten deuren, gelukkig niet te lijden heeft gehad onder een tanende belangstelling van de supporters. Het is ook bijzonder leuk dat de talloze kijkers hebben kunnen genieten van een erg hoogstaande topwedstrijd.”

Gerelateerde artikels

  • EA Sports
  • Konami
  • Bwin
  • Eleven Sports
  • Jupiler
  • Panini
  • OSM
  • Toro
  • Score! Hero 2