Pro League gaat sponsor-analyse partnership aan met GumGum Sports

GumGum Sports, het toonaangevende AI sponsor-analyse platform, is een officieel partnership aangegaan met de Pro League. De Pro League zal GumGum Sports inzetten voor sponsor-analyse op sociale media om de groei van de league en Jupiler Pro League clubs verder te stimuleren.

De Pro League en alle Jupiler Pro League-clubs zullen toegang hebben tot de real-time analyses van GumGum Sports  over de prestaties van hun sponsor assets op sociale media. Dit zal de clubs helpen bij het nemen van beslissingen om de return voor partners te optimaliseren. Deze samenwerking onderlijnt de inspanningen van de Pro League om de clubs met de nodige tools te ondersteunen bij het opzetten van hun commerciële strategie.

Het nieuwe partnership maakt deel uit van het Pro League Forward-project, een platform dat de Pro League afgelopen maand op poten zette om het uitwisselen van kennis en samenwerking te versterken met de ambitie om één van de meest innovatieve leagues in Europa te worden.

Traditioneel focuste sponsor-analyse zich op het meten van de impact van sponsor-uitingen tijdens live tv-uitzendingen. Nu het publiek ook meer en meer zijn aandacht op sociale media en streaming richt om sportcontent te bekijken, hebben merken en rechtenhouders nood aan nieuwe analysetools om de bredere, digitale impact van sponsoring ook mee te nemen binnen 1 platform en met ‘real-time’ resultaten.

De expertise en ervaring van GumGum Sports met topliga’s maken van hen een fantastische aanvulling op het Pro League Forward-project.Leander Monbaliu, Chief Business Officer Pro League

Het platform van GumGum Sports gebruikt ‘computer vision’ om sponsor-uitingen op sociale media te meten. Op dit moment worden op het platform meer dan 3.600 sponsors wereldwijd gevolgd. Afgelopen jaar bracht GumGum Sports een gerealiseerde mediawaarde van 7 miljard dollar aan het licht voor zijn partners.

“Het partnership tussen GumGum Sports en de Pro League is een teken van de groei van het bedrijf op dit moment in Europa en de stijgende interesse in real-time data-analyse, waar wij aan kunnen voldoen,” verduidelijkt Brian Kim, General Manager van GumGum Sports. “Sport content is aanzienlijk veranderd over de afgelopen 10 jaar. Rechtenhouders en hun partners hebben meer nood aan geavanceerde data over hoe hun sponsor-uitingen op vele verschillende kanalen presteren. Dit is niet enkel nodig aan het einde van het seizoen, maar ook tijdens de volledige duur van het partnership. Daar hebben de Pro League en de Jupiler Pro League clubs nu toegang toe. Dit zal hen toelaten om de echte waarde van sponsor-uitingen aan te tonen en de groei van de league zo verder te stimuleren.”

Leander Monbaliu, Chief Business Officer van de Pro League vult aan: “De ‘shift’ naar digitale media is relevanter dan ooit. We ondersteunen onze clubs actief bij het vergroten van hun digitaal bereik om zo nieuwe inkomstenbronnen aan te kunnen trekken. Dit partnership met GumGum laat de Jupiler Pro League-clubs toe om de ROI van hun sponsor-uitingen te meten en zo hun commerciële strategie te optimaliseren. De expertise en ervaring van GumGum Sports met topliga’s maken van hen een fantastische aanvulling op het Pro League Forward-project.”

Gerelateerde artikels

Innovatie

Innovatie

  • EA Sports
  • Konami
  • Bwin
  • Eleven Sports
  • Jupiler
  • Panini
  • OSM
  • Toro