STIP IT: Pro League maakt vuist tegen pesten

De Pro League en haar voetbalclubs zetten tijdens de Week tegen Pesten hun schouders mee onder de STIP IT-campagne van jeugdzender Ketnet. Voetballers, trainers, vrijwilligers en fans tonen allemaal de welbekende vier stippen op hun hand en maken zo een vuist tegen pestgedrag.

Kinder- en jeugdzender Ketnet en het Vlaams Netwerk Kies Kleur tegen Pesten organiseren jaarlijks een mobiliserende actie die kinderen inspireert en sensibiliseert om niet te pesten. De campagne ‘STIP IT’ moedigt iedereen aan om vier stippen op je hand te tekenen.

De afkorting ‘STIP’ kreeg de betekenis ‘Samen Tegen Iemand Pesten’. De campagne zet kinderen op laagdrempelige aan om zich te engageren tegen pesten. De vier stippen staan voor vier afspraken:

  1. Ik vind pesten niet oké en zal er nooit aan meedoen.
  2. Ik praat erover als pesten mij bang of verdrietig maakt.
  3. Ik sluit niemand uit, voor mij hoort iedereen erbij.
  4. Ik zal altijd proberen op te komen voor iemand die gepest wordt.

Dit jaar wordt ook aandacht geschonken aan pestgedrag bij (jong)volwassenen. Daarom betrok Ketnet ook radiozenders MNM en Radio 2 bij de jaarlijkse campagne, die intussen aan haar tiende editie toe is. Net als de voorbije jaren zetten ook de voetballers uit de Jupiler Pro League en de 1B Pro League hun schouders onder de campagne.

De Pro League zegt dan ook heel duidelijk NEEN tegen pesten. Voetballen hoort een inclusieve activiteit te zijn, waar een positief en veilig klimaat heerst. Daarom delen de spelers en stafleden van onze clubs in de Week tegen Pesten (18-25 februari) ook foto’s en video’s waarop ze de vier stippen tonen.

Begin deze maand gaf RSC Anderlecht de officiële aftrap voor de campagne #STIPIT:

  • EA Sports
  • Konami
  • Bwin
  • Eleven Sports
  • Jupiler
  • Panini