Zeg Neen tegen pesten! Pro League-clubs ondersteunen STIP IT campagne

Pesten hoort nergens. Daarom maken verschillende Pro League-clubs tijdens de Week tegen Pesten mee een vuist tegen pesten. Dat doen ze opnieuw met STIP IT en de 4 bekende stippen, ondertussen hét symbool tegen pesten.

1 op 6 kinderen en jongeren in Vlaanderen is ooit al eens slachtoffer van pesten geweest. Veel van hen dragen daar lang de gevolgen van. Tijdens de Week tegen Pesten (van 5 tot 12 februari) strijden Ketnet en het Vlaams Netwerk Kies Kleur tegen Pesten volop tegen pesten. Met de STIP IT- actie worden kinderen op een laagdrempelige manier aangesproken om zich te engageren tegen pesten.

De vier stippen staan voor vier afspraken:

  1. Ik vind pesten niet oké en zal er nooit aan meedoen!
  2.  Ik praat erover als pesten mij bang of verdrietig maakt.
  3.  Ik sluit niemand uit, voor mij hoort iedereen erbij!
  4. Ik zal altijd proberen op te komen voor iemand die gepest wordt.

De Pro League en haar clubs keuren elke vorm van pesten volmondig af. Kinderen en jongeren moeten steeds kunnen voetballen in een positieve, veilige en pestvrije omgeving. Om de campagne te ondersteunen posten verschillende Pro League-clubs de voorbije week foto’s met de 4 bekende stippen op sociale media.

Voetbalclubs die begeleiding wensen bij de uitbouw van een pestvrije sportomgeving, vinden informatie via de site van de TOP in de sport-campagne en kunnen ondermeer terecht bij ICES, het Internationaal Centrum voor Ethiek in de Sport. Zij bieden vormingen aan en begeleiden clubs naar een pestvrije omgeving.

  • EA Sports
  • Konami
  • Bwin
  • Eleven Sports
  • Jupiler
  • Panini
  • OSM
  • Toro
  • Score! Hero 2