Pro League Forward

Voor de Pro League is inzetten op innovatie een kernopdracht. Ze wil één van de meest innovatieve leagues in Europa zijn en zo clubs tools aanreiken om zich te versterken als sportief-commerciële bedrijven.

Daarom ontwikkelden we Pro League Forward, een platform dat alle trajecten en partnerships van de Pro League bindt die inzetten op innovatie en vernieuwing. 


Via Pro League Forward krijgen clubs inzichten in toepassingen die bijvoorbeeld inzetten op data-deals die de apps van de clubs versterken en de sportieve staff diepere inzichten geven of Fan Relations Management tools die opportuniteiten bieden om fans nauwer te betrekken bij alle facetten van de club worden via vormingen, kennisdeling en uitwisseling tussen clubs en tech-partners. Clubs kunnen zo grote stappen zetten in digitalisering en de verdere professionalisering in alle aspecten van het voetbalbedrijf.

Innovatie is anticiperen op de toekomst door de nieuwste technologie. In onvoorspelbare tijden als deze is inzetten op innovatie dan ook bijzonder belangrijk. Pro League Forward belichaamt de sterke ambitie van onze organisatie om onze voortrekkersrol uit te dragen, samen met onze partners.Leander Monbaliu, Chief Business Officer, Pro League

Het platform is gebaseerd op drie pijlers:

  1. Pro League Club Servicing: clubs ondersteunen in het efficient gebruik van de nieuwste technologische tools. Dit moet de clubs helpen om te groeien in alle facetten van het holistisch bedrijf dat een voetbalclub vandaag is, dus op en naast het veld. Via een Pro League Academy zullen de club-medewerkers bijkomende opleidingen genieten en best-practices delen rond onder meer fan-engagement, ticketing, social media, …
  2. Pro League Knowledge Center: de creatie van een business intelligence center dat uitwisseling van kennis en ervaring organiseert tussen clubs, leagues en partners. Door ontmoetingen op te zetten binnen en buiten het voetbal, zowel nationaal als internationaal, zullen clubs de mogelijkheid hebben om de toepassing van tools buiten de sportcontext te beleven en bovendien ook inzichten verwerven uit nieuwe sporten en sectoren. 
  3. Pro League Innovation Hub: een platform waar de partners van de Pro League samengebracht worden om hun kennis te delen en te zoeken naar mogelijke synergieën die de voetbalbeleving, de sportieve performantie en de media-ervaring moeten verbeteren. Via dit platform zullen technologische oplossingen en toepassingen uitgewerkt worden voor specifieke uitdagingen. Het meest actuele voorbeeld is de samenwerking tussen Ticketing Partner Ticketmaster en FRM-partner Sports Alliance die een optimale, veilige seating van de stadions post-COVID-19 ontwikkelden. 
  • EA Sports
  • Konami
  • Bwin
  • Eleven Sports
  • Jupiler
  • Panini
  • OSM
  • Toro
  • Score! Hero 2