Pro League Forward

De Pro League lanceert vandaag Pro League Forward. Pro League Forward is een platform dat alle trajecten en partnerships bindt die inzetten op innovatie en vernieuwing. Met de lancering van Pro League Forward wil de Pro League nog meer de kaart van innovatie trekken én een platform ontwikkelen dat deze ontwikkelingen ook ten dienste stelt van alle Pro League clubs, via kennisdeling en uitwisseling. De Pro League zet zo haar ambitie kracht bij om één van de meest innovatieve leagues in Europa te zijn.

Innovatie is reeds enkele jaren een leidraad in het beleid van de Pro League. Vanuit haar kernopdracht is de Pro League één van de weinige leagues die sterk inzet op centrale coördinatie en distributie van  de meest innovatie tools op de markt: Data-deals die de apps van de clubs versterken en de sportieve staff diepere inzichten geven. Fan Relations Management tools die opportuniteiten bieden om fans nauwer te betrekken bij alle facetten van de club. Mee dankzij deze tools hebben de clubs de voorbije jaren grote stappen gezet in digitalisering en de verdere professionalisering in alle aspecten van het voetbalbedrijf.

“Innovatie is een maatstaf in ons beleid en in onze beslissingen. De keuze voor Eleven Sports als mediapartner van de Pro League voor de komende vijf seizoenen past ook helemaal in deze ambitie om in de brede voetbalbeleving de komende jaren sterk in te zetten op innovatie.”, aldus Pierre François, CEO van de Pro League.

Met Pro League Forward schakelt de Pro League nu nog een versnelling hoger. “Innovatie is anticiperen op de toekomst door de nieuwste technologie. In onvoorspelbare tijden als deze is inzetten op innovatie dan ook bijzonder belangrijk. De Pro League staat voor een nieuw uitdagend tijdperk en Pro League Forward belichaamt de sterke ambitie van onze organisatie om onze voortrekkersrol te bevestigen en uit te dragen, samen met onze partners. De komende weken en maanden zullen vele nieuwe partnerships aangekondigd worden die dit verhaal verder vorm zullen geven.” Zegt Leander Monbaliu, Chief Business Officer bij de Pro League.

Het platform is gebaseerd op drie pijlers:

  1. Pro League Club Servicing: clubs ondersteunen in het efficient gebruik van de nieuwste technologische tools. Dit moet de clubs helpen om te groeien in alle facetten van het holistisch bedrijf dat een voetbalclub vandaag is, dus op en naast het veld. Via een Pro League Academy zullen de club-medewerkers bijkomende opleidingen genieten en best-practices delen rond onder meer fan-engagement, ticketing, social media, …
  2. Pro League Knowledge Center: de creatie van een business intelligence center dat uitwisseling van kennis en ervaring organiseert tussen clubs, leagues en partners. Door ontmoetingen op te zetten binnen en buiten het voetbal, zowel nationaal als internationaal, zullen clubs de mogelijkheid hebben om de toepassing van tools buiten de sportcontext te beleven en bovendien ook inzichten verwerven uit nieuwe sporten en sectoren. 
  3. Pro League Innovation Hub: een platform waar de partners van de Pro League samengebracht worden om hun kennis te delen en te zoeken naar mogelijke synergieën die de voetbalbeleving, de sportieve performantie en de media-ervaring moeten verbeteren. Via dit platform zullen technologische oplossingen en toepassingen uitgewerkt worden voor specifieke uitdagingen. Het meest actuele voorbeeld is de samenwerking tussen Ticketing Partner Ticketmaster en FRM-partner Sports Alliance die een optimale, veilige seating van de stadions post-COVID-19 ontwikkelden. 

Gerelateerde artikels

  • EA Sports
  • Konami
  • Bwin
  • Eleven Sports
  • Jupiler
  • Panini
  • OSM
  • Toro