Met liefst 4,7 miljoen Belgen die zich uiten als voetballiefhebber en de algemene interesse in het Belgisch voetbal op een hoogtepunt, lanceert de Pro League haar nieuwe mediatender. Meer dan 3,6 miljoen Belgen volgen de Jupiler Pro League aandachtig, zo’n 2 miljoen inwoners hebben interesse in de Challenger Pro League en nog eens 1,7 miljoen landgenoten tonen belangstelling voor het vrouwenvoetbal, zo leert marktonderzoek ons. Daarnaast lokten de Pro League-clubs afgelopen seizoen meer dan 3 miljoen toeschouwers naar hun stadions.
Deze positieve cijfers vormen een stevige basis voor de start van een nieuwe mediarechtencyclus. De Pro League wil de komende vijf seizoenen verder innoveren, nieuwe doelgroepen bereiken en meer verhalen vertellen op én naast het veld. Dat zijn meteen de drie belangrijkste pijlers van de nieuwe mediatender. Met nieuwe ontwikkelingen op het gebied van data, platformen en pakketten worden fans en partners nog beter op hun wenken bediend.
Tender binnenlandse mediarechten
Vandaag lanceert de Pro League officieel de tender voor de binnenlandse mediarechten. Het gaat over een nieuwe periode van vijf seizoenen, van 2025 tot 2030. Vanaf vandaag kunnen mediabedrijven die interesse hebben in de mediarechten van het Belgische professionele voetbal formeel het tenderdocument opvragen en analyseren.
Het tenderdocument biedt een overzicht van de verschillende digitale, audiovisuele, audio en live en non-live pakketten waar kandidaat-rechtenhouders op kunnen bieden. Het document bevat ook, een voorstel van aftrapmomenten voor de wedstrijden van de Jupiler Pro League, Challenger Pro League en Lotto Super League, een overzicht van de procedure en het productiehandboek dat rechtenhouders moeten volgen. De Pro League laat zich in de hele tenderprocedure strategisch bijstaan door IMG.
8 live pakketten
Kandidaat-rechtenhouders kunnen bieden op 8 live pakketten voor in totaal 682 wedstrijden; 3 pakketten Jupiler Pro League, exclusief en niet-exclusief en 1 pakket Challenger Pro League. Daarnaast zijn er ook de live pakketten voor de Croky Cup, de Supercup, de Lotto Super League. Nieuw is dat deze bundels platformneutraal zijn. Dat wil zeggen dat ze zowel de audiovisuele als de digitale rechten omvatten.
Innovatie als leidraad
Het unieke format van de play-offs is een voorbeeld van hoe de Pro League haar competities innovatief in de markt zet. Dat vernieuwende imago wordt doorgetrokken in de tender, met een gloednieuw zondagavondmagazine dat focust op de Jupiler Pro League, Challenger Pro League én Lotto Super League. De tender bevat bovendien een extra lot dat focust op verhaallijnen achter de schermen en naast het veld. Fans krijgen zo extra inkijk in het Belgisch voetbal via exclusieve documentaires, archiefprogramma’s over de geschiedenis van de Pro League of andere formats.
Multilive in de Challenger Pro League
In het tenderdocument worden ook de aftrapmomenten voor de komende vijf seizoenen opgelijst. Fans kunnen zich opmaken voor weekends vol voetbal, waarbij de huidige aftrapmomenten zo goed als behouden blijven. De grootste vernieuwing is een multilive op vrijdagavond voor de Challenger Pro League. De kijker kan kiezen voor de integrale uitzending van een wedstrijd naar keuze, of opteren om met de presentatoren als gids gedurende 90 minuten te switchen tussen de verschillende matchen. In dit dynamische format pikt de fan de strafste momenten van de speeldag rechtstreeks mee.
Meer aandacht voor de Lotto Super League
De groeiende aandacht voor de Lotto Super League wil de Pro League via de tender nog versnellen. Naast de visibiliteit via het zondagavondmagazine zal er minstens 1 wedstrijd per maand gratis aangeboden worden aan het publiek. Ook het maatschappelijk engagement van onze clubs met initiatieven op vlak van Football & Social Responsibility blijft verzekerd van visibiliteit.
Vanaf maandag kunnen mediabedrijven die interesse hebben in de mediarechten van het Belgische professionele voetbal dus het tenderdocument opvragen en analyseren via tender2025@proleague.be. De ultieme deadline voor kandidaat-rechtenhouders om hun bod over te maken aan de Pro League is 16 oktober. Een Algemene Vergadering die zich over de biedingen zal buigen, staat gepland op 18 oktober.