NL
Pro League

Stijging van 10 procent: 1,6 miljoen unieke voetbalfans bezochten stadions

Het Belgisch voetbal zit opnieuw in de lift. Ruim 1,6 miljoen fans bezochten in de eerste twintig speeldagen de Jupiler Pro League-wedstrijden. Dat is voor het derde jaar op rij een stijging. 

Onze stadions doen leven en mensen samenbrengen, daar werken we samen met onze clubs elke dag aan", zegt Lorin Parys, CEO van de Pro League. "Die doelstelling moesten we na Covid extra aandacht geven omdat fans langer dan in andere landen weg leken te blijven.

Dat euvel lijkt opgelost. Na 20 speeldagen hebben al ruim meer dan 1,6 miljoen fans een wedstrijd van de Jupiler Pro League bijgewoond. Voor het derde jaar op rij betekent dat een stijging van de toeschouwersaantallen. De bezettingsgraad van de Belgische stadions is bijna 65 procent, net geen 10 procent meer dan vorig jaar. 

"Onze competitie staat garant voor spektakel en unscripted drama, zoals de seizoensfinale die iedereen zich nog lang zal herinneren. Dit seizoen is er spanning van de eerste tot de zestiende plaats. Er zijn meer kanshebbers en uitdagers dan ooit voor de titel en de Champions' Play-Offs. De kloof tussen de ploegen in het klassement blijft klein, waardoor elke ploeg naar boven en naar onder moet kijken. Onze clubs maken elkaar daardoor ook beter", aldus Parys. 

RSC Anderlecht pleziert de fans met lichtshows.

Daarnaast zien we ook extrasportieve redenen voor de stijgende supportersaantallen. "Clubs maken van een wedstrijd meer een belevenis, zoals bijvoorbeeld de lichtshows op RSC Anderlecht en Standard de Liège, of de kinderanimatie op KVC Westerlo. De verschillende hospitalityconcepten, kerstmarkten, kids clubs, DJ’s en parties na de wedstrijden slaan aan. Het is voor en na de wedstrijd de moeite om met familie en vrienden naar een stadion te komen en er te blijven.

"Tenslotte luisteren we ook naar onze supporters om de wedstrijdbeleving te versterken, zoals we dat bijvoorbeeld gedaan hebben met het afschaffen van het zondagavondslot vorig seizoen. Een vol stadion betekent immers sfeer en enkel goed nieuws voor de clubs en fans", besluit Lorin Parys.